Детелината (Trifolium spp.) е нещо повече от обикновено растение, срещано по полетата и тревните площи, тя е скрит скъпоценен камък.
Докато рядката четирилистна детелина е известна като символ на късмет, ежедневният трилистен сорт се използва от векове в традиционната медицина.
Богата на антиоксиданти, витамини и противовъзпалителни съединения, детелината може да подобри здравето ви по много начини.
#1. Подпомага здравето на сърцето
Детелината е богата на изофлавони, които помагат за понижаване на LDL (лошия) холестерол и повишават HDL (добрия) холестерол, като подпомагат сърдечно-съдовото здраве чрез намаляване на натрупването на плака в артериите.
Освен това, съдържанието на калий помага за поддържане на здравословни нива на кръвно налягане, което допълнително е от полза за здравето на сърцето.
Проучване в The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism показва, че добавките с червена детелина могат значително да понижат LDL холестерола, подобрявайки сърдечната функция.

#2. Облекчава дискомфорта при менопауза
За жени, преминаващи през менопауза, фитоестрогените на детелината (растителни съединения, които имитират естроген) могат да облекчат често срещани симптоми като горещи вълни и промени в настроението.
По-специално е доказано, че червената детелина намалява честотата и интензивността на тези симптоми.
Проучване в The Journal of Clinical Pharmacology установи, че ежедневният прием на изофлавони от червена детелина значително намалява горещите вълни.

#3. Укрепва имунната ви система
С 22 мг витамин C на 100 грама, детелината укрепва имунната ви система, като насърчава производството на бели кръвни клетки, които защитават тялото от инфекции.
Освен това, флавоноидите в детелината предлагат антимикробни свойства, като допълнително защитават тялото ви от вредни патогени.
Включването на детелина в диетата ви е лесен начин да подкрепите имунната си система и да останете здрави, особено по време на сезона на настинките и грипа.

#4. Подпомага здравето на костите
Детелината е естествен източник на калций, магнезий и витамин К, всички от които са от съществено значение за поддържането на здрави и силни кости.
Също така, изофлавоните в детелината спомагат за подобряване на костната минерална плътност, което е важно за предотвратяване на остеопороза, особено при жени в постменопауза.
Изследване, публикувано в Maturitas, подчертава, че изофлавоните могат да намалят костната загуба и да подобрят усвояването на калций.

#5. Подобрява здравето на кожата
Антиоксидантите, открити в детелината, като витамин C, помагат за предпазване на кожата от свободните радикали, които могат да причинят преждевременно стареене.
Освен това, детелината подпомага производството на колаген, което помага за поддържане на еластичността и стегнатостта на кожата.
Можете да нанесете масло, влято с детелина, върху кожата си или да се насладите на чаша чай от детелина, за да подобрите здравето на кожата си и да постигнете сияен тен.

#6. Намалява възпалението
Съединения като кверцетин и кемпферол могат да бъдат особено полезни при състояния като артрит, при които възпалението води до болка и подуване.
Проучване, публикувано в The Journal of Nutritional Biochemistry, установи, че флавоноидите в детелината помагат за намаляване на маркерите на възпаление в организма.
Ако страдате от хронично възпаление, включването на детелина в рутината ви може да помогне за овладяване на симптомите и да осигури облекчение.

#7. Подпомага храносмилането
Детелината е добър източник на фибри, които подпомагат здравословното храносмилане, като регулират изхожданията и предотвратяват запека.
Тя съдържа и слуз, вещество, което успокоява и защитава храносмилателния тракт, което я прави чудесно средство за храносмилателен дискомфорт.
Можете да пиете чай от детелина, за да поддържате храносмилателната си система безпроблемна и да намалите проблеми като подуване на корема и лошо храносмилане.

#8. Помага за регулиране на нивата на кръвната захар
Флавоноидите и изофлавоните в детелината могат да помогнат за регулиране на нивата на кръвната захар и да подобрят инсулиновата чувствителност, което е потенциална помощ за хора, страдащи от диабет тип 2.
Способността на детелината да намалява възпалението и да подобрява метаболизма може също да допринесе за по-добър контрол на кръвната захар.
Изследване, публикувано в The Journal of Medicinal Food, установява, че екстрактът от червена детелина помага за намаляване на нивата на кръвната захар при хора с диабет.